Presseinfo

Vi har gennem tiden oplevet, at vores kredit og virksomhed er blevet misforstået. Vi har her samlet en oversigt over nogle af de mest udbredte misforståelser og myter om vores kredit, som vi ser gå igen i medierne. Misforståelserne gør sig desuden gældende for de fleste udbydere af kreditter i Danmark.

 

ÅOP

ÅOP er ikke udtryk for, hvad det koster at låne hos os. Begrebet indikerer heller ikke prisen for at have kreditten i et år eller misligholde kreditten i et år.

Den primære grund til, at ÅOP-begrebet er misvisende, er, at vi ikke pålægger renters rente, hvilket udgør en stor del af ÅOP’en i vores tilfælde. Desuden benyttes vores kredit meget sjældent til at dække behov, der strækker sig over et år eller længere tid.

Hvis du ønsker en uddybende forklaring, kan du læse mere på vores informationsside om ÅOP.

 

Kundeadfærd

En af de mest udbredte fordomme om vores kredit, er, at kunderne påtænker at betale efter få måneder men aldrig eller først flere år senere indfrier kreditten.

Vi kan selvfølgelig ikke udtale os på vegne af hele branchen, men hos os er det kun ca. 1 % af vores kunder, der vælger at benytte kreditten i ét år eller længere.

Vores typiske kunde optager to kreditter af 3.500 kr. hos os om året, hvilket efter skat koster dem ca.:

  • 455 kr. (13 %) første år
  • 875 kr. (25 %) efterfølgende år

 

Endeløs gældsspiral

Indtil du kan indfri din kredit, skal du betale din månedlige minimumsbetaling, og på denne måde opretholder du kreditten. Hvis dette ikke er muligt, laver vi i særtilfælde afdragsordninger, hvilket dog ikke er normal praksis.

Hvis vi ikke hører fra kunden, og sagen bliver overdraget til inkasso, vil denne blive registreret i RKI og Debitor Registret. Dette sker efter samme procedure som ved alle andre former for kredit og sker både for vores og andre virksomheders skyld, men i lige så høj grad for kundens egen skyld, da det derefter ikke vil være muligt at gældsætte sig yderligere.

Uanset udfaldet vokser gælden ikke til en endeløs gældsspiral.

 

30 dages rentefrihed første gang

Mediernes negative dækning, generelle misforståelser og uigennemskuelige vilkår hos flere af vores konkurrenter er i stor udstrækning skyld i manglende tillid til branchen – en tillid som vi hos VIVUS.DK prøver at genopbygge.

Vores første rentefrie periode på 30 dage muliggør, at nye kunder trygt kan afprøve vores kredit. Vi får derved mulighed for at fremvise vores produkt og kunderne får mulighed for at vurdere kreditten i dets helhed. Kunderne kan derefter, på et oplyst grundlag, tage stilling til, om de har lyst til at benytte os en anden gang.

Vores første gratis lkreditperiode på 30 dage handler altså om tillid og ikke om afhængighed.

 

Målgruppen

Vores målgruppe er meget bred, og vi planlægger derfor vores medieindkøb, så vi opnår størst dækning i aldersgruppen 20-49-årige. Vores målgruppe er altså ikke udelukkende unge, som mange ellers forventer, men det er rigtigt, at vi har flere yngre end ældre kunder.

Vi tilbyder en 100 % digital kredit af en relativt lille størrelse med fokus på simplicitet og hastighed. Alt dette tiltaler den unge og digitale forbruger mere end den ældre generation, hvilket er bland årsagerne til, at vi har flere yngre end ældre kunder.

 

Kreditvurdering og dårlige betalere

Set fra et forretningsmæssigt synspunkt er det hensigtsmæssig for os at kreditvurdere så godt som muligt, da kunder, der ikke kan indfri deres kredit eller betale minimumsbetalingen, samlet set er tabsgivende og kræver meget fokus.

Vi lægger stor vægt på simplicitet og hastighed i vores kreditvurdering, hvorfor vi har valgt at udforme vores kreditvurdering automatisk. Selv om man som kunde ikke oplever kreditvurderingen, er den der altså stadigvæk.

Ønsker du at vide mere om vores kreditvurdering, som er under konstant udvikling, kan du læse mere under ansvarlig kreditpolitik.

 

Målsætning

Vi har tre primære mål med VIVUS.DK.

  1. Levere Danmarks mest kundefokuserede kredit
  2. Udfordre og udvikle branchen inden for kreditter, banklån, forbrugslån, kviklån og sms-lån
  3. Levere profit til vores investorer, så vi fortsat kan få lov til at udvikle og levere vores kundefokuserede kredit og udvikle branchen

Vi mener, at vi allerede leverer Danmarks mest forbrugerfokuserede lån, men vi er ikke i mål endnu og vi vil fortsat have stort fokus på løbende at udvikle nye muligheder for at imødekomme kundernes behov.